Pozdrav s Jadrana: Kako je uništen turizam

Svake godine idem par puta na more – što s prijateljem u dostavu, što u vlastitom aranžmanu. No, ovo što vidim proteklog ljeta do sada još vidio nisam. Prazni lokali, opustošene plaže, ceste bez auta... SDP-ova Vlada i IDS-ov ministar sramotno tvrde da ništa nije drugačije nego ranije, a horde njihovih istomišljenika koriste statistiku da bi prikrili očajnu turističku strategiju. Je li ovo zapravo kraj turizma kakvog smo desetljećima poznavali?

Autor: Ratko Martinović | Datum objave: 01.08.2013


Pet zvjezdica u Turskoj ili jedna u jadranskom selu?

Evo frapantan primjer. Kada imate priliku otići u Barcelonu i Lisabon uz stajanje u Milanu i Madridu, te partijanje na Atlantiku uz smještaj na šesnaest dana i prijevoz za 3.000 kuna, biste li se predomislili radi boravka u apartmanu 5-6 kilometara izvan nekog jadranskog sela bez smještaja i uz nadoplatu od po pet eura za klimu i spori internet? A cijena ionako prijeđe i 4.000 kuna... Ili pak možete u sve uključiti i hotele od pet zvjezdica u Tunisu ili Antalyji? Ista stvar i za kafiće, gdje kava i cola znaju doseći i 50 kn, kao i jedan manji koktel prepun leda.

O restoranima i luksuznijim sadržajima neću niti pričati jer bi dobili dojam da ste u Dubaiju ili Londonu. Kada nešto košta, onda očekujete i da cijena prati (barem donekle) kvalitetu. Turci će tako u hotelskom vrtu uzgajati povrće, a meso na vlastitim farmama – naši ugostitelji će kupiti Todorićevu patagonijsku lignju ili piletinu iz Brazila, po bagatelnim ciframa, i prodati je kao suho zlato. Dakle, visoka cijena je zapravo prevedeno 'pravljenje turista budalama'. Tko je tome kriv?

Nedostatak strategije i ciljanih skupina

Za spoznaju toga moramo prvo provjeriti tko su naši današnji turisti i postoji li ciljana skupina. Apsolutni broj jedan i osnova turizma u RH su stalni turisti koji već generacijama dolaze iz Njemačke, Češke, Italije i drugih lokacija, bez obzira na ponudu i zabavu – čisto radi odmora i poznanstva s domaćinima. Već njihovi mlađi potomci izbjegavaju dolazak na Jadran zbog nekih ponudom atraktivnijih lokacija. Slična skica vidi se i kod gastarbajtera koje današnja vlast zbog straha od kritike zaobilazi. Moderni naraštaji odlaze u Tursku, Grčku, St. Tropez ili Ibizu, kao i Španjolsku, te partijaju dan i noć, bez bojazni da će lokalno stanovništvo poput Zrča ili Splita zaključiti kako im 'party turizam' ne treba jer vole obiteljske turiste.

Ruse smo 'otkantali' zbog EU, a otežali smo i tradicionalno sklonim državljanima BIH, kao i regije. Bilo bi izuzetno zanimljivo doznati postotak novih turista i tzv. 'bounce rating', odnosno, odaziv prošlogodišnjih novih turista i ove godine – takva statistika bi bila relevantna kada bi se gledala kroz proteklo desetljeće. Spomenuo sam ciljanu skupinu, što je izuzetno bitan strateško-marketinški koncept još od Bernaysa. Naravno, cjelokupna strategija od strane Ministarstva zapravo ne poznaje tu misao, izuzev kada se o njoj priča. No, leži li problem u nedostatku britke turističke strategije i sposobnih stratega, ili je čak i dublji?

Pohlepa ili namjera?

Da, ako izbacimo pripreme i strategije, što bi taj ključan nedostatak mogao biti? Upravo mentalitet domaćina, koji ovdje nije u skladu s dobrim namjerama gostiju. Duboko ustaljena navika da vam sezona traje što kraće i da u tom vremenu zaradite što više i živite cijelu godinu zapravo je grobar hrvatskog turizma. Svjetski trendovi šire sezonu na osam mjeseci uz dobro pripremljen teren, sadržaj i pomno birane koncerte za odabranu klijentelu, od mjesta do mjesta. Kod nas većina želi sezonu od tri mjeseca uz 'deranje turista' visokim cijenama i još višim mentalnim barijerama. Sadržaj nam je nikakav, koncerti su stihijski, nema marketinški uigranih specijaliziranih lokacija izuzev Zrča, Opatije i Dubrovnika, animatori na ulicama su u potpunosti zakazali, kao i tipični jadranski ugođaj i atmosfera... Kada lokalne trgovinice zjape prazne, a svi turisti bježe u Konzum i Plodine, sve vam je jasno.

Pohlepna autodestrukcija koju na sve načine neradom potiče Vlada stajala nas je ove godine sezone i prihoda. Teorija zavjere kako je sve smišljeno kao i ranije u prethodnim državama da bi stranci jeftinije pokupovali nekretnine i prirodne ljepote uopće nije pretjerana. Soroš i Rockefeller danas mahnito kupuju obalu Crne Gore i Albanije, a Hrvatska im je atraktivna, no i prilično inatljiva lokacija. Kako razbiti inat? Neimaštinom. Kako razbiti državu? Stavite nam na vlast ovakve strukture. Zaključak o funkcioniranju države dao je preksinoć Linić na HRT-u odgovorom na pitanje zašto ne zatvaraju trgovačke centre s milijunskim malverzacijama već ugostitelje s deset kuna viška u novčaniku: 'Vi očito ne razumijete kako stvari funkcioniraju'. Očito ne, a kako vidim – niti turisti...

MOŽDA VAS ZANIMA I OVO

Zadnje vijesti

Pas ugrizao poštara

Zašto je vlak iskočio iz tračnica?

Popis punktova za cijepljenje do kraja tjedna

NAJČITANIJE DANAS

FOTO GALERIJA

Neponovljiva 4 Tenora na božićnom koncertu SBTV-a oduševila i do suza nasmijala publiku

FOTO GALERIJA

Deset godina Zavoda za hitnu medicinu Brodsko-posavske županije kroz fotografije

Novi autobusni kolodvor pušten u rad

Dodjelom godišnjih volonterskih nagrada obilježen Međunarodni dan osoba s invaliditetom

Advent u Brodsko-posavskoj županiji nikad atraktivniji

Jedinstveni koncert hrvatskog ansambla LADO i ansambla 'Stanisława Hadyne ŚLĄSK' iz Poljske