Luka i Fabijan u 11 dana preveslali gotovo cijeli tok rijeke Save kroz Hrvatsku

Fabijan Đurić iz Garčina i Luka Olvitz iz Osijeka, inače strastveni penjači po stijenama, početkom lipnja krenuli su na avanturu za pamćenje, kanuom prijeći gotovo cijeli tok Save kroz Hrvatsku.

Autor: Ivan Čalić / BrodPortal | Datum objave: 16.06.2016

Prvoga lipnja počelo je njihovo putovanje u kanuu rijekom Savom od graničnog prijelaza Bregana do Županje kao zadnje točke na putu. Dionicu dugu 500 kilometara prešli su sami, bez ikakve pratnje. Bolje da mi ništa ne pišemo već da pustimo Luku i Fabijana ispričaju kako je bilo na ovoj avanturi života u Dnevniku pustolova.

U jutro, 01. lipnja oko ponoći iz Osijeka krećemo prema mjestu Bregana, na samoj granici sa Slovenijom gdje smo transportirani s našim plovilom u kojem planiramo preveslati gotovo cijeli tok rijeke Save kroz Hrvatsku. Na odrediste stižemo oko 6 sati u jutro, te otprilike sat vremena pakiramo i završno provjeravamo svu nasu opremu. Tada počinje još jedna velika avantura za koju smo se pripremali skoro godinu dana.

Odmah prvi dan prelazimo 60 km rijeke, a to znaci da smo preveslali znatno vise nego sto smo od toga dana očekivali. Na neki način želimo se sto prije maknuti od Zagreba koji proizvodi veliku gradsku buku. Sava je visoka, nemirna, prepuna virova uz mostove i velikog oštrog kamenja koje se izdiže iz vode. U nekim je dijelovima toliko nemirna da nam na mahove ubacuje i po desetak litara vode u plovilo ali prolazimo bez prevrtanja koje bi inače značilo ogroman gubitak većeg dijela opreme. Nakon grada Zagreba Sava se proširuje te postaje znatno mirnija, uz kratki odmor na jednom od šljunčanih sprudova veslamo gotovo osam sati u komadu te podižemo kamp u sumi na samoj obali u kojem i noćimo. Udaljeni smo oko 45 kilometara od grada Siska.

Drugi dan prelazimo nešto vise od 40 kilometara dionice, imamo osjećaj kao da veslamo na nekoj potpuno drugoj rijeci za razliku od prvog dana. Sava je široka, mirna i nevjerojatno spora, obala je poprilično visoka i strma a na nekim dijelovima je nemoguće na nju izaći. Nakon pet i pol sati intenzivnog veslanja pronalazimo isto tako strmi pješčani sprud na koji se uspijevamo skloniti od jakog sunca koje je već drugog dana ostavilo primjetan trag na našoj kozi. Odmaramo otprilike dva sata a ujedno nam se i vrijeme naglo pogoršava, našu pažnju u daljini privlači grmljavina praćena laganim vjetrom. Putem aplikacije GPS uređaja uočavamo poveći oblak nekoliko kilometara nizvodno koji prema podatcima sadržava znatniju količinu oborina u sebi ali ipak nastavljamo veslati. Nakon sat i pol vremena veslanja kroz lagani pljusak vrijeme polako postaje stabilno pa opet imamo sunce na kojem uspijevamo osušiti sebe i opremu. U večernjim satima još uvijek jednako teško pronalazimo i postavljamo kamp na i dalje jako strmoj obali, nalazimo se samo nekoliko kilometara od grada Siska kojeg planiramo proći već u jutarnjim satima idućega dana, što uspješno i činimo. Sljedeće  poznatije mjesto koje očekujemo je Jasenovac i ušće rijeke Une udaljeno otprilike oko 80 kilometara od našeg trenutnog kampa, za sto nam je potrebno oko dva dana veslanja. Mjesto Jasenovac poznato je i po tome što rijeka na tom segmentu razdvaja Hrvatsku od Bosne i Hercegovine te samo lijeva strana obale postaje dio našeg teritorija.

Peti dan dionice doživljavamo ono što još u životu nismo imali priliku vidjeti a to je grmljavinsko nevrijeme na rijeci praćeno vjetrom. Nakon što uočavamo naglu promjenu vremena udaljenu samo nekoliko kilometara nizvodno počinjemo se na neki način pripremati tako što spremamo elektroniku u vodonepropusne vreće te prekrivamo svu opremu na plovilu. U svemu tome susrećemo jednog zaista dobrog čovjeka u čamcu pri obali rijeke koji nam vrlo ozbiljno pokušava objasniti kako se što prije moramo skloniti, kako nismo svjesni koliko malo vremena za to imamo i koliko naš ostanak na rijeci zapravo može biti opasan. Čovjek nam je ponudio svoju staru ostavu kao sklonište u kojoj smo na kraju i prenoćili. S obale promatramo razvoj situacije i ne vjerujemo da vjetar na rijeci može praviti takve probleme i toliko velike valove te ubrzo postajemo svjesni svega onoga što nam je govorio. O dobroti toga gospodina dovoljno je reci kako je  jednom trenutku sa sebe skinuo svoj stari džemper i zapalio ga da bi otjerao od nas komarce koji su nas nemilosrdno obožavali. Inače komarci su nam pravili ogroman problem za vrijeme cijele ekspedicije. Susretali smo se s podivljalim rojevima koji su nam  doslovno ulazili u oči i usta, i nevjerojatno je kako se čovjek ni nakon jedanaest dana na njih ne uspije barem malo naviknuti. Iduće jutro izvlačimo vodu i blato iz našeg kanua, zahvaljujemo se čovjeku te nastavljamo veslati prema Staroj Gradišci do koje nas dijeli dvadesetak kilometara. Dan je jako vlažan i sparan, nerijetko veslamo i u kišnim kabanicama, osim komaraca i popriličnog blata na obali u kojem smo se odmarali ništa nam posebno nije pravilo problem. U danima koji dolaze najavljuju nam lijepo vrijeme pa tako odmah sve postaje lakše.

Hrana je imala jako veliku ulogu u svemu ovome. Iako konzervirana, jela koja nam je pripremao Luka bila su jako ukusna. Uglavnom su to bile konzerve graha i gulaša, uz svaki obrok kuhali smo i rižu, u obroke smo dodavali domaću kobasicu, kukuruz i povrće a sve smo  pripremali i podgrijavali na malim plinskim plamenicima. Uz to sve uzimali smo još proteine i gainere jer tijelo uz takav napor zahtjeva energetski bogatu prehranu.

Svaki novi dan svodi nam se uglavnom na iscrpno veslanje po sada još znatnije široj rijeci koja je svojim širenjem još dodatno usporila, toliko je usporila da se osjećamo kao da smo na većem jezeru, na nekim dijelovima široka je i do tristo metara. Veslamo u jutarnjim i popodnevnim intervalima sve ukupno 7 do 8 sati dnevno uz određeni popodnevni odmor te tako zadovoljavamo onu planiranu dionicu koju svakog dana jednostavno moramo preveslati. U jednom kratkom periodu veslali smo i noću. Od samog početka jako smo iznenađeni time što ne srećemo gotovo nikoga na obali s obzirom na to da je Sava na tom segmentu rijeke naseljena, u dionici oko grada Siska uočavamo dosta miniranih područja pa možda i to može biti jedan od razloga. U mjestu Davor prvi se put susrećemo s gliserom granične policije koja nas je u idućih tri dana nekoliko puta upisala ali samo u obliku rutinske kontrole. Upisuju nas uglavnom s čuđenjem jer veslamo još od Bregane te požele nam uvijek sretan put. Uglavnom su to sve dobri dečki koji su nas u jednom dijelu i otpratili kroz virove koje proizvode nosači jednog od mostova.

Za vrijeme trajanja cijele ekspedicije prošli smo kroz nekoliko većih mjesta uključujući i glavni grad Zagreb, Sisak, Jasenovac, Županju, dvadesetak minuta odmorili smo se i u Slavonskom Brodu. Prošli smo ispod ukupno 17 cestovnih i željezničkih mostova, prošli smo pored ušća nekoliko poznatijih rijeka kao sto su Kupa, Una, Vrbas, Orljava te rijeka Bosna. U Županju smo stigli 11. lipnja negdje oko podneva gdje su nas nakon 500 kilometara dočekali rodbina i prijatelji. Sve u svemu jedna velika avantura, svakako izvediva ali i jako zahtjevna. Avantura koja uz dobru tjelesnu pripremu zahtjeva i veliku mentalnu koncentraciju. Ipak jedanaest dana na ovakvoj rijeci još uvijek nije brojka koja jednostavno može proletjeti.

Još jednom zahvaljujemo se onima koji su nam financijski ovo sve omogućili a to su: Transcom World Wide, Red bull, Integra Dundović, Žito d.o.o., Coca-Cola Hrvatska, Turistička zajednica Grada Slavonskog Broda, poliklinika za estetsku kirurgiju dr. Dario Šoš, te ordinacija dentalne medicine dr. Josip Siber.

Zadnje vijesti

Plenković u Slavonskom Brodu na sjednici ŽO HDZ-a, dogovorena dinamika rada za izbore

Drugi dan Hrvatskog Premier Tenisa obilježio spektakularan meč Majoli, Ivaniševića i mladih snaga

Nogometna akademija NOPO – Legen krenula s radom

VIJESTI

Parlamentarni izbori 2020.

FOTO GALERIJA

Brza DC/AC punionica vozila na električnu energiju u gradu Slavonskom Brodu

Slavimo biološku raznolikost i Brodsko-posavske županije