Duh grada iliti brend - Po čemu je Brod zaista prepoznatljiv?

"Pliva patka preko Save, nosi pismo navrh glave" je unatoč svojoj vjerojatnoj zagrebačkoj pozadini i dan danas prosječnom Brođaninu koji je iole živio u bivšoj državi jedna od glavnih slika kada pogleda nabujalu rijeku koja uzdignutog čela drži ovaj naš nagnuti Brod. No, koji je zaista simbol grada Broda? Tvrđava, Sava, Brlići, tučnjave i razbijanja? "Brendirati Brod" postala je omiljena krilatica svih vlasti i vladara grada, no ako turska kazan"ca nije postala ikonom, o pravoj simbolici tek moramo razmišljati.

Autor: Ratko Martinović | Datum objave: 11.06.2013


Eugene, crni Eugene - kud nam dade tu Tvrđavu?!

Čim netko spomene Brod, prva asocijacija brojnih Zagrepčana je 'Crna kronika'. Naravno, nije ni metropola puno bolja, no Brod odzvanja i kada ga spomenete u Dubravi pred dvadeset štemera - ljudi dobivaju nekakvo poštovanje i odmah nabrajaju svoje prijatelje i suradnike iz tog posavskog grada. Tvrđava? Ma tko je fućka - pa devedesetih je ekipa htjela na tom području izgraditi naselje. A nedavno (1.5.) smo vidjeli i konačni čavao u lijes - turski kazan u centru Festunga, što bi tijekom turske okupacije značilo kapitulaciju jer je Osmanlijama upravo ovaj pozamašni lonac bio ono što je zastava igračima Unreala.

Petar Bašić tvrdi da smo već propustili jedan veliki paket desetaka milijuna eura EU fondova za obnovu dok gradonačelnik navodi kako isto nije istina. Srećom, već ćemo kroz narednih par mjeseci vidjeti kako je Duspara povukao taj novac (ukoliko pravo zbori) i Tvrđava će već do sljedećih izbora biti obnovljena barem na 50% ili se barem tome nadamo kada vjerujemo političarima. Ljudi ovo 'remek-djelo' Eugena Savojskog (osobe koja je nehotice Hrvate (p)ostavila kao tek treći narod u Bosni) tetoviraju, grafitiranju i crtaju - ali simbol grada i dalje nije. Zašto? Zato što u dvadeset godina nije postojala politička volja, kompetencija, moć i znanje za takve kapitalce - Tvrđava nije 'kruha i igara' projekt poput stadiona, tržnice ili bazena već ipak malo veći zalogaj koji ne donosi glasove, ali bi kapital itekako mogao kreirati.

Brlićka u Ogulin, Sava u Beograd

Kad sam već spomenuo Bašića, moram se osvrnuti i na jedan njegov status na Facebooku od nekidan. 'Fest bajki u Ogulinu. šefica: eu je Ogulinu dala milijun eura za bajke!... ali glavno da u brodu sve stima!?' Ukoliko je i ovo istina, onda smo promašili još jedan mogući brend - IBM. Iako nije rodom Brođanka, žena je ovdje kreirala ono što je nažalost većini Hrvata strano poput novca - knjige. Kada spomenemo Ivanu i pitamo nekoga 'izvana' odakle je, veliki broj ljudi koji je nekim čudom za nju uopće čuo kao iz topa će ispaliti - Ogulin! Toliko o famoznom brendiranju, kipovima iz bajki po gradu (koji su kako sam čuo i koštali bajkovite cifre) i njezine kuće u centru (za koju se nadam da neće biti pretvorena u kafić s cajkama).

Haj'mo dalje! Sava? Ova rijeka je nekako najpoznatija uz spomen Beograda ili Zagreba dok Brod nema niti jednog ugostiteljskog splava, petrolejske lampe na šetalištu ili miris jesenjeg lišća u nekom splavarskom starogradskom okruženju. Ako ste ikada čitali Zafona vjerojatno ste se naježili na ulice stare Barcelone s prve polovice dvadesetog stoljeća. Brod toga nema - Brod nema svojih legendarnih brijaćih salona za gospodu s beretkama i lulama, Brod nema sjene vjetra koja stanovnike nepovratno veže uz njihovu rijeku (osim sjene pompoznih dimnjaka s druge strane Save), Brod nije ni grad budućnosti, a niti grad prošlosti - zapeli smo u međuprostoru!

Brend Broda - 'Love & Drinking: Ljubiti i piti - Welcome to Cajka City'

Kada zapada kiša kao u ovom jesenskom lipnju, nemamo niti Poloja, a bazeni će uz cijenu od 40 kuna biti 'bal za gospodu' koja će si tako što uopće moći priuštiti. Kupalište na Savi je odavno napušteno i prepušteno funkciji relikta vremena, a dojma sam da se isto događa i s cijelim gradom. Spomenuo sam 'bal za gospodu', no sam sebe demantiram - Brod je u iznimnom deficitu 'gospodske' kaste - pri tome ne mislim na gizdavce u frak odijelima već kulturni dio građana, onaj koji žudi za novim simbolom grada, bio on Tvrđava, Sveučilište ili nešto treće. Kulturna degradacija stvorila je čopore koji će uvijek izabrati Jovana Perišića umjesto Johannesa Brahmsa (nemam ništa protiv narodnjaka, ali imam protiv isključivosti prema glazbi).

No, ako već toliko volimo srpski hibrid turske tradicionalne glazbe, postanimo onda grad cajki, a ne grad muzeja tambure? I negativni simboli se mogu iskoristiti u financijske svrhe i promijeniti u pozitivni smjer. Pretvorimo Tvrđavu u 'Čoček', kuću Brlićke u 'najbolji klub u gradu', Poloj u 'srce Balkansko i more Jadransko', Sveučilište u 'kafanski fakultet', stavimo šećer u vene i ajmoooooo! 'Brendiranje' zahtjeva emociju i ljubav prema duhu grada, a Brod je svoju prepoznatljivost izgubio u pretencioznoj ropotarnici vremena. Cajke ili bajke? Tvrđava ili 'kruha i igara'? Sveučilište il' kafana? Brođani će odlučiti jer se ipak nas pita... Brend je 'stanje uma', a ne neki 'novokomponovani' simbol!

MOŽDA VAS ZANIMA I OVO

Zadnje vijesti

Popis punktova za cijepljenje do kraja tjedna

Crni petak za Dubrovnik i Osijek

92 novooboljele osobe od Covid-19 u protekla 24 sata, 2 osobe preminule

NAJČITANIJE DANAS

FOTO GALERIJA

Neponovljiva 4 Tenora na božićnom koncertu SBTV-a oduševila i do suza nasmijala publiku

FOTO GALERIJA

Novi autobusni kolodvor pušten u rad

Dodjelom godišnjih volonterskih nagrada obilježen Međunarodni dan osoba s invaliditetom

Advent u Brodsko-posavskoj županiji nikad atraktivniji

Jedinstveni koncert hrvatskog ansambla LADO i ansambla 'Stanisława Hadyne ŚLĄSK' iz Poljske

Društvo multiple skleroze kreativno i osviješteno ususret Božiću